Thursday 18 July 2013

Surat Pajak Emas Hilang?

Surat pajak emas adalah antara dokumen penting dalam simpanan rekod kita (sekiranya anda seorang pemajak). 

Awal tahun 2013, aku telah "misplace" surat pajak aku beserta slip pembayaran bagi penebusan stok emas tersebut. Al maklum la, siapa yang tak kenal skill penyimpanan rekod dan dokumen aku, memang "superb" sampai aku punya struggle nak cari surat beranak anak aku masa nak daftar sekolah darjah satu baru-baru ini.

Gambar Hiasan - Contoh gaya menyusun fail yang bukan aku punya!


So, apa korang nak buat kalau surat pajak hilang?

1) Call kedai pajak gadai korang. Cam kes aku sebagai dealer Public Gold, aku pajak emas kat Public Gold branch je, senang! 

2) Bagi IC untuk mintak nombor surat pajak.

3) Buat Surat Akuan Berkanun. Surat tersebut mesti menyatakan nombor siri surat pajak dengan jelas.

4) Pergi jumpa Pesuruhjaya Sumpah (Commision of Oath) yang berdekatan dengan anda.

5) Dah setel semua, korang dah boleh pergi tebus balik gold korang. 

Contoh surat berkanun yang disahkan!

Itu saja dong..

p/s #1: Untuk setiap dokumen yang hilang samada surat pajak atau slip pembayaran, anda kena denda RM 10 bagi setiap dokumen (untuk Public Gold).

p/s #2: Berminat nak beli gold / jadi agen / semak harga emas Public Gold, sila klik link ini. (Masukkan introducer code PG008347.

p/s #3: Khidmat pajak Public Gold hanya terbuka untuk agen Public Gold sahaja. So, meh aku tolong daftarkan. Klik link ini jugak!





1 comment: