Friday 16 October 2015

Laporan CCRIS jadikan Aku Jutawan Hutang !!

Salam hormat wahai reader2. Salam Maal Hijrah. Apa khabar?
Aku missing in action selama 4 bulan, sebab takde idea nak menulis.

Bulan lepas aku saja-saja singgah kat Bank Negara (BNM) lepas baca orang punya post pasal CCRIS.
So, aku pon nak jugak tengok rupa laporan CCRIS aku, samada keadaan kewangan masih sihat atau sebaliknya.

Untuk ke BNM ni, orang boleh pakai Waze kalau nak drive pergi BNM @ KL ni atau kalau malas nak drive, boleh ambil KTM Komuter, stop kat stesen Bank Negara.

Pastikan korang ada bawak MyKad. Sampai kat pintu masuk lobi, pergi ke belah kanan. Korang dah boleh jumpa Kiosk CCRIS ni.

Pergi kat kiosk, ikut arahan mesin, masuk MyKad, letak ibu jari tangan (bukan ibu jari kaki ye!!) dan taadaa..report keluar. Macam kiosk EPF jugak.


Pintu masuk BNM

Begini rupanya mesin kiosk CCRIS.

Masuk MyKad, letak jari, report mari!!


Report CCRIS page 1.
Angka 0 yang banyak2 belah kanan tu menunjukkan aku ni pembayar hutang yang baik, takde tunggakan. 

CCRIS report page 2, page yang tak best.
Kotak hijau tunjukkan jumlah "Approved Limit" (RM 1,947,128).
Kotak merah pula jumlah baki hutang (RM 1,749,611)

Gulp...aku pon tak perasan, hutang aku sudah berbaki RM 1.7 juta.
Kalau kira umur pencen pada 55 tahun dan aku berumur 34 tahun, hanya tinggal 21 tahun je nak bayar hutang.

RM 1,749,611 / 21 tahun / 12 bulan = RM 6942!. 
Tiap-tiap bulan aku kena bayar RM 6942 dari umur sekarang hingga aku pencen. Not good.!!

Apa hutang yang aku bela sekarang ni?
Secara kesimpulannya, pecahan hutang aku yang di atas adalah seperti berikut:

  1. Loan rumah - 66%
  2. Loan ASB - 18%
  3. Loan kereta - 6.5%
  4. Loan Peribadi - 5.7%
  5. Overdraft - 2.85%
  6. Credit card - 0.7%     
Nasib baik 66% tu loan rumah. Kalau 66% tu loan kereta, mau aku dah pengsan dah!


Akhir kata, apa yang nak aku share kat sini adalah semak la CCRIS korang dan ambil tahu la jumlah hutang korang. So, kita boleh buat persediaan awal macam mana nak setelkan hutang.
Sebab ajal maut tak tahu bila sampai.
Kang tak pasal waris-waris kita bergaduh, sebab masing-masing elak nak bayar hutang kita.
Kita pulak yang terseksa di alam sana..Nauzubillah..

"Ya Allah, murahkan rezeki kami dan jauhkan kami dari bebanan hutang. Amin"

1 comment: