Monday 10 June 2013

Renungan Sejenak !

Di mana-mana tempat aku bekerja, "smoking room" merupakan tempat resource centre yang tidak kurang hebatnya dimana segala topik perbincangan tanpa sempadan dibincangkan. Antara topik-topik yang famous termasuklah isu politik tempatan dan antarabangsa, kereta apa nak tukar tahun ni, gosip-gosip kerja terkini, bagaimana nak behenti merokok (sambil menyepit rokok di jari) dan tidak kurang juga update tentang cara-cara untuk membuat duit.

Signboard penting!

Ada satu time, ketika aku dan rakan-rakan "smoker" tengah "bermesyuarat", ada seorang mamat kontraktor ni berkata.

Mamat ni: Bro, aku ada dapat offer kerja kat Arab tapi aku dalam dilema la. Kesian lak bini dan anak-anak aku duduk kat sini, aku duk sana.
Aku: Apa lu nak pikir? Bawak je la famili ko pindah Arab sekali. Setel problem.
Mamat ni: Tak semudah tu bro. Kalo ko nak tau, bini aku tak keje. Tapi dia duduk rumah, dia jaga anak-anak aku, jaga mak dan nenek dia yang dah nyanyuk dan jaga orang tua aku yang sakit jugak. Semua duk serumah.! Kalo aku bawak famili aku pindah, sapa nak jaga diorang?
Aku: Perh..ko memang takde adik beradik ke?
Mamat ni: Dah parent kitorang nak duduk dengan aku, takkan aku taknak bagi.

Aku tergamam sejenak dengar cerita mamat ni. Mamat ni dah le baya aku je umurnya dan aku rasa memang dia ni legend. Memang jarang sekali aku dengar kawan-kawan aku yang hidup di zaman IT ni yang berkongsi kisah hidup macam ni. Kadang-kadang kita ni, mak bapak call tanya bila nak balik kampung, kita cakap busy la, apa la...!

Aku tak komen apa-apa. Cuma aku cakap kat dia, "Insha Allah, murah rezeki ko"

Gambar Hiasan sebagai renungan

Itu saja renungan untuk hari ini. Tunjukkanlah kasih sayang kita kepada ibu bapa kita selagi mana mereka masih hidup!  

No comments:

Post a Comment